06 ژوئن

عمل جراحی زیبایی گوش

بیماری های عفونی گوش :
آناتومی گوش :
به طور کلی گوش به سه قسمت تقسیم می شود :

• گوش خارجی
  • گوش میانی
  • گوش داخلی

هر قسمت از گوش وظایف خاص خود را دارد ، پرده گوش ، گوش خارجی  از گوش میانی جدا می کنه ،گوش داخلی کلا کار شنوایی گوش را انجام می دهد .
توجه به این نکته الزامی است عفونت گوش در اطفال و اشخاص بالغ تفاوت چندانی در عفونت گوش وجود ندارد ، در کل عفونت گوش در اطفال در بخش میانی شایع تر است ، اما در بالغین عفونت گوش در گوش خارجی شایع تر است .

تفاوت بین عفونت گوش در اطفال و افراد بالغ

در بالغین عفونت گوش بیشتر در گوش خارجی می باشد ، این بدین معنی نیست که گوش میانی عفونت نداشته باشد ولی عمدتا گوش خارجی به عفونت مبتلا می شود .
در کودکان به دلیل سیستم آناتومی ساختمان گوش و مجرای گوش میانی که در بخش حلق باز می شود ، عمدتا دچار عفونت تنفس فوقانی ، گلودرد چرکی مبتلا می شوند که این امر بیانگر عفونت گوش میانی است .
زمانی که درگیری گوش میانی وجود دارد سیر بیماری در کودکان نسبت به بالغین متفاوت می باشد ، این امر با اینکه ازبسیار نازک  پرده گوش از هم جدا شده اند ولی این دو عفونت کاملا دو معقوله جدا از هم می باشد که نوع درمان و نحوه برخورد با این دو عفونت بسیار تفاوت دارد .

جراحی گوش

عوامل ایجاد کننده عفونت گوش

عوامل ایجاد کننده عفونت گوش در اطفال :
زمانی که کودکان باعفونت گوش روبرو می شود ، والدین با علائمی نظیر تب ، سرماخوردگی سپس با درد شدید گوش روبرو شد ، اگر در این مرحله والدین به درمان کودک نپردازند و با دادن مسکن به درمان بیماری کودک بپردازند از گوش بیمار یک خونابه ای ازمجرای خارج می شود ، علت این امر تشکیل شدن عفونت در گوش میانی می باشد که به دلیل عدم امکان تخلیه در پشت گوش تجمعات جمع شده باعث التهاب و درد شدید در کودک شده در نتیجه با ایجاد شدن سوراخ کوچک در پرده ترشحات خارج بشوند .
اگرچه با روی دادن اتفاقات بالا درد گوش اطفال کاهش یابد اما این بدین معنا نیست که بیماری درمان شده است .
دکتر علی میقانی به والدین توصیه می کند با اینکه ترشحات از گوش خارج شده و سوراخ ایجاد شده در گوش خود به خود در اغلب موارد انجام می شود اما باید اقدامات جهت درمان کودک باید انجام شود ، این درمان ها شامل درمان آنتی بیوتیکی ،درمان نگه دارنده و… باید انجام شود .
عوامل زیادی سبب ایجاد عفونت گوش در اطفال می شود از جمله عدم شیردهی صحیح مادر به فرزند اتفاق می افتد ، در ذیل به بیان علت های ایجاد عفونت گوش در اطفال بیان می کنیم
نژادهای مختلف
جنسیت (پسران بیشتر در معرض عفونت گوش نسبت به دخترها هستند)
سن (سن کمتر ازپنج سال به خصوص کودکان زیر دو سال )
نحوه شیردهی
استفاده از سر شیشه
محیط های پر تجمع (خانوادهای پر جمعیت یا مکان های پر جمعیت نظیر مهد و کودک) و…
راه های پیشگیری از کاهش درد گوش کودک قبل از مراجعه به پزشک :

اقدامات کاهش درد عفونت گوش کودک

استفاده از یک مسکن
استفاده از حوله گرم در کنار گوش
دکتر علی میقانی بیان می کنند والدین به هیچ عنوان خود سرانه به درمان نپردازند ، زیرا درمان خودسرانه در نحوه درمان و سیر درمان در آینده تاثیر گذار است ، بنابراین حتما اگر والدین در کودک خود تب و درد گوش را ملاحظه نمودند در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایند .

مراقبت از گوش

دکتر علی میقانی به طور کلی توصیه می کند هیچ گونه جسم خارجی وارد گوش نشود ، زیرا مجرای گوش بسیار ظریف است و دارای مخاطی بسیار نازک ، با عصب دهی بسیار بالا است به محض وارد شدن خراش کوچک ممکن است عفونت گوش در آن ایجاد شود .

عفونت گوش در بالغین

در بالغین همانطور که بیان شد عفونت گوش در گوش خارجی رخ می دهد که عمدتا عفونت قارچی است که به دو علت رخ می دهد یا به علت دستکاری و فروبردن اجسام خارجی داخل گوش و یا استفاده از استخرها و آب های آلوده است .
دکتر علی میقانی بیان می کنند در فصول گرم نظیر تابستان اشخاص استخرهای بهداشتی را انتخاب نمایند ، زیرا عفونت گوش در ماه های گرم نظیر تابستان شایع تر است .
هم چنین ایشان بیان می کنند وارد کردن اجسام خارجی به گوش به هیچ عنوان توصیه نمی شود حتی گوش پاک کن ، زیرا ممکن است به پرده گوش آسیب وارد شود .

نحوه درمان عفونت گوش بالغین

لازم به ذکر است درمان گوش خارجی  بسیار متفاوت است ، لذا باید حتما درمان عفونت گوش خارجی حتما توسط پزشک انجام شود ، پزشک در ابتدا باید عفونت ها را خارج نماید سپس با تجویز قطره های مناسب گوشی درمان را تکمیل نماید .
دکتر علی میقانی بیان می کنند که قطره های درمانی عفونت گوش قارچی و عفونت گوش باکتری کاملا متفاوت است ، بنابراین استفاده از آنتی بیوتیک خوراکی به تنهایی برای درمان عفونت گوش کافی نمی باشد .

نحوه درمان عفونت گوش کودکان

درمان گوش در کودکان کاملا برعکس است ، درمان عفونت گوش کودکان در ابتدا باید آنتی بیوتیک ها را شروع کرده ، سپس درمان های نگهدارنده را پزشک به بیمار بیان می کند که حتما باید توسط والدین باید انجام شود .
در خصوص عفونت گوش اطفال باید بیان کرد در اکثر مواقع تجمع مایع در پشت پرده گوش باقی می ماند ، در این مواقع والدین نباید نگران باشند ، زیرا نباید برای درمان و تجمع مایعات پشت گوش عجله کرد ، زیرا در 90 درصد مواقع مایعات پس از سه الی چهار ماه به صورت خود به خود از بین می رود .
دکتر علی میقانی اظهار می کنند کمتر از 5 درصد کودکان نیاز به عمل دارند که در جراحی پزشک لوله تهویه برای کودک قرار می دهد ، بنابراین وجود مایع در پشت پرده گوش کودکان هیچ اوژانسی برای عمل نمی باشد زیرا در عرض دو الی سه ماه برطرف می شود .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم با تشکر
مدیریت سایت دکتر علی میقانی فلوشیپ جراحی زیبایی و ترمیمی
شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .
88606389-021
هم چنین شما عزیزان می توانید جهت مشاهده نمونه کار جراحی زیبایی بینی دکتر علی میقانی به آدرس تلگرام و یا پیج اینستاگرام ما مراجعه نمایید

جراحی زیبایی گوش