17 جولای

جراحی پولیپ بینی

جراحی بینی برای رهایی پیدا کردن از بسیاری از عارضه ها می تواند موثر عمل کند.علاوه بر اینکه جراحی بینی جهت زیبایی فرد و کسب اعتماد به نفس بیشتر در ظاهر انجام می گیرد می تواند جنبه درمانی نیز داشته باشد،در مواردی که بینی با مشکلاتی مانند شکستگی و انحراف مواجه شده باشد و تنفس بیمار و سلامتی فرد را به مخاطره انداخته باشد جراحی شکستگی بینی و جراحی انحراف بینی جهت درمان فرد استفاده می شود.گرفتگی بینی می تواند ناشی از سینوزیت و یا پولیپ های بینی باشد.پولیپ بینی باعث انسداد بینی شده و باعث ناراحتی فرد می شود .جراحی پولیپ بینی می تواند برای این افراد موثر شود.اگر شما دارای پولیپ بینی هستید و از آن رنج می برید مطلب زیر زیر را مطالعه کنید.

جراحی-پولیپ-بینی
پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ های بینی از لحاظ ظاهری به مانند انگور بوده و توده هایی خاکستری و یا بی رنگ می باشند که در اکثر موارد ناشی از مخاط سینوس ها و خود بینی می باشد .معمولا پولیپ ها به صورت متعدد درون بینی و هر دو طرف ایجاد می شوند.زمانی که پزشک متخصص گوش و حلق و بینی به وسیله ابزاری پولیپ ها را لمس می کنند جابه جا می شوند و متحرک هستند.این حرکت پولیپ ها معمولا دردی را برای بیمار ایجاد نمیکند.
در مواردی که پولیپ ها بزرگ شده باشند می توان آنها را از سوراخ بینی مشاهده کرد.

علل ایجاد پولیپ بینی

پولیپ بینی ناشی از علل زیادی می باشد و ممکن است در برخی از افراد علت خاصی مشخص نشود به هر حال عامل هایی هستند که می توانند بینی را تحریک کرده و باعث حساسیت هایی شوند که به پولیپ بینی منجر می شود.
بعضی از موارد آلرژیک مانند گرد و غبار،گرد افشانی گل ها باعث می شود غشای مخاطی درون مسیر تنفسی متورم شود که نسج اضافی در می آید .از دیگر علت های عمومی می توان به عفونت های مزمن و تنگی نفس اشاره کرد.در برخی افراد هم غشای بینی به اندازه کافی رشد نکرده و برای فرد مشکلاتی همچون سرد درد،گرفتگی سینوس و پولیپ بینی را ایجاد می کند.در بسیاری از بیمارانی که عفونت سینوس داشته اند پولیپ بینی دیده شده است.
پولیپ بینی ممکن است در هر سنی به سراغ افراد بیاید اما طبق آمار گزارش شده پولیپ بینی بیشتر در افراد جوان و میانسال دیده شده است.

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی نزدیک سینوس ها ایجاد می شود .اگر پولیپ بینی کوچک باشد ممکن است فرد علائمی که باعث ناراحتی وی شود را در خود مشاهده نکند چون بافت پولیپ نرم بوده و حساسیت خاصی را در صورت کوچک بودن نمی تواند ایجاد کند.اما زمانی که پولیپ ها رشد می کنند و یا به تعداد آنها اضافه می شود منجر به گرفتگی مسیر تنفسی بیمار می شود در این صورت شما از وجود پولیپ در بینی مطلع می شوید.برخی از نشانه ها در زیر ذکر شده است:
  • ایجاد درد سینوس و صورت
  • سر درد در ناحیه پیشانی
  • آبریزش بینی
  • ایجاد درد در فک بالا
  • خر و پف کردن در خواب
  • کم شدن حس بویایی و کم شدن حساسیت به مزه

تشخیص پولیپ بینی چگونه انجام می گیرد ؟

متخصص گوش و حلق و بینی به وسیله چراغ قوه و سپکولوم یک معاینه ساده بر روی بیمار انجام می دهد که از این طریق می تواند مشکلاتی همچون انحراف بینی و یا پولیپ بینی را بررسی کند.اما از دیگر راه هایی که برای تشخیص پولیپ بینی به کاربرده می شود آندوسکوپی بینی می باشد.
برای اینکه متخصص گوش و حلق و بینی از تشخیص خود اطمینان حاصل پیدا کند می تواند از آندوسکوپی بینی برای این امر استفاده کند.زمان انجام آندوسکوپی، ابزاری نازک و انعطاف پذیر که به آن چراغ و دوربین کوچکی متصل است از سوراخ های بینی وارد شده و وضعیت پولیپ بینی بررسی می شود.
از دیگر راه های تشخیص پولیپ بینی استفاده از سی تی اسکن یا ام آر آی است که با عکس برداری انجام می شود .استخوان ها و همچنین پولیپ بینی در این عکس ها مشخص می شود و میزان التهاب پولیپ ها و تعداد آنها را می توان بررسی کرد. این تکنیک های تصویربرداری همچنین امکان معاینه سینوس ها را می دهد .

جراحی پولیپ بینی

برای انجام این جراحی بینی نیازی به ایجاد برش در پوست بینی نیست.جراحی بینی با وارد شدن آندوسکوپ در بینی آغاز می شود و جراح بینی با دقت کافی اقدامات لازم بر روی بینی شما را انجام می دهد و با استفاده از ابزارهای کوچک پولیپ ها را از بینی خارج می کند .سینوس ها در نهایت با محلول شست و شو داده می شوند و دیگر مواد اضافی از بینی خارج می شود.

بعد از جراحی پولیپ بینی

در افرادی که پولیپ های بزرگی از بینی خارج شده است دوره نقاهت بعد از جراحی بیشتر خواهد شد.در صورتی که درد زیادی را احساس می کنید می توانید با مشورت جراح بینی خود از مسکن ها استفاده کنید ولی بهترین راه برای بهبودی جراحی استراحت کافی است.
زمانی که بانداژ بینی شما برداشته شد مرتبا با محلول های نمک بینی خود را شست و شو دهید تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود.
بهتر است سر خود را برای مدت طولانی خم نکنید تا به بینی فشار وارد نشود و خونریزی بینی اتفاق نیفتد.
در دوره نقاهت به هیچ عنوان دخانیات مصرف نکنید زیرا باعث التهاب بینی شده و شما می توانید با نکشیدن سیگار مشکلات احتمالی را کاهش دهید.
مراجعه به پزشک برای بررسی های نتیجه جراحی پولیپ بینی واجب است.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر مدیریت سایت دکترعلی میقانی