07 ژانویه

جراحی بینی شکسته

بینی شکسته

بینی شکسته به معنای شکستگی و یا شکاف در استخوان بینی شما، به خصوص در قسمت پل بینی می باشد.دلایل رایج بینی شکسته، ورزش، فعالیت های شدید فیزیکی، و تصادف با موتور و یا وسیله نقلیه می باشد، که در نهایت منجر به ضربه و آسیب های صورت می شود. حتی در برخی موارد، در اثر برخورد برخی اشیاء به بینی، شما دچار شکستگی بینی خواهید شد. بینی شکسته، درد، تورم و کبودی در ناحیه اطراف بینی و زیر چشم را به همراه دارد. در این حالت، بینی شما، کج به نظر می رسد و در برخی موارد مشکلات تنفسی را هم تجربه خواهید.

درمان بینی شکسته، فشارهایی را به همراه دارد که میتواند فرم بینی شما را تغییر دهد. معمولا بینی شکسته، بدون انجام عمل جراحی، اصلاح خواهد شد.

علائم بینی شکسته

نشانه ها و علائم به شرح زیر می باشد:

• درد و حساسیت، به خصوص به هنگام لمس بینی
  • تورم بینی و نواحی اطراف بینی
  • خون ریزی از بینی
  • کبودی اطراف چشم و بینی
  • انحراف و یا تغییر شکل بینی
  • مشکل تنفس از راه بینی
  • ترشح موکوزی از بینی
  • احساس گرفتگس بینی

در صورت داشتن نشانه های زیر، به پزشک مراجعه کنید:

• آسیب به ناحیه گردن و سر، همراه با سر درد های شدید، گردن درد، استفراغ و یا کاهش اشتها
  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی مداوم
  • تغییر قابل توجه در شکل بینی. تغییر شکلی که به تورم مربوط نیست، مانند کجی و یا انحراف بینی
  • خروج مایع سفید و شفاف از بینی

بینی شکستهراه های تشخیص بینی شکسته

دکتر قسمت بیرونی بینی و نواحی اطراف آن را بررسی می کند. سپس، به بررسی داخل بینی و راه های هوایی بینی می پردازد تا وجود هر گونه انسداد و یا نشانه های بینی شکسته، چک گردد. این احتمال وجود دارد که دکتر برای احساس درد کمتر، از اسپری بینی و یا تزریق موضعی استفاده کند. هم چنین، در مواردی که میزان آسیب و صدمه،  ناشی از فعالیت شدید بدنی، وجود دارد، پزشک تست سی تی اسکن را توصیه می کند.

روش های درمانی و استفاده از دارو

در صورت ایجاد انحراف جزئی در بینی، بدون تغییر شکل، نیازی به روش های درمانی نخواهد بود. در این حالت، دکتر میقانی، روش های درمانی و مراقبت های شخصی را به بیمار توصیه می کند، مراقبت هایی از قبیل: گذاشتن یخ در محل آسیب.

روش جا اندازی بینی

• این روش به صورت دستی و یا با جراحی انجام می شود.
  • جا اندازی دستی

اگر در صورت شکستگی، استخوان و یا غضروف بینی شما جا به جا شود، دکتر، بینی را به روش دستی، جا می اندازد. این کار، 14 روز بعد از شکستگی امکان پذیر خواهد بود.

در این روش:

• ابتدا جهت راحتی بیمار، اسپری بینی تزریق می شود
  • سوراخ های بینی با اسپکولوم باز می شود
  • با استفاده از ابزارهای خاص، استخوان و یا غضروف شکسته، جا انداخته می شود.

جراحی بینی شکسته

شکستگی های شدید، و یا شکستگی هایی که بعد از گذشت 14 روز، بهبود نمی یابد،  تنها با عمل جراحی قابل درمان خواهند بود. در روش جراحی، استخوان بینی تغییر شکل داده و در صورت لزوم، شکل بینی نیز تغییر خواهد کرد.

در صورتی که شکستگی به تیغه بینی آسیب وارد کند، و منجر به انسداد و یا مشکلات تنفسی شود، جراحی ترمیمی نیز توصیه می شود. این روش جراحی، به صورت سرپایی انجام میشود.

مراقب ضربات وارده به بینی خود باشید، در صورتی که ضربه و فشار بیشتر باشد، تیغه بینی نیز آسیب خواهد دید و در این صورت جراحی نیاز میشود، که عوارض جانبی را نیز به همراه خواهد داشت.

با تشکر مدیریت سایت دکتر میقانی، متخصص گوش و حلق و بینی

Source: mayoclimic.org